femgenerationeristhlm.blogg.se

Här får du följa fem generationer av kvinnor som alla har vuxit upp i Stockholm och även bor eller har bott i Högalid/Hornstull. Några av oss finns inte med oss längre, men vi har alla mycket att berätta. Jag heter Anneli som vill ta er med på en resa genom våra liv. Följ med!

Så var det bekräftat

Publicerad 2017-11-02 19:17:26 i Allmänt, Livet,

För många år sedan började jag få ont i höger handled, antagligen en yrkesskada. Handleden var lite svullen och ömmade ibland. Men jag är inte den som går till läkaren i första taget, så det dröjde flera år innan jag tog mig själv i kragen och beställde tid på Gärdets vårdcentral.
 
Jag trodde att de skulle skicka mig på röntgen, men istället fick jag besked att jag hade fått artros och skulle nu få gå till en sjukgymnast. Jag ville verkligen bli röntgad, men NEJ. Sjukgymnasten gav mig några hjälpmedel (en skumgummibit som jag skulle klämma på) och övningar som jag skulle göra. Hjälpte det? Nej inte ett dugg. Istället för att gå tillbaka till vårdcenralen så lät jag det vara. Det gjorde inte ont hela tiden, så jag tänkte att det blir nog inte värre än så här.
 
Men det har det ju naturligtvis blivit. Min dotter har tjatat på mig hur länge som helst att jag måste gå iväg och kolla och för någon månad sedan tog jag tag i saken och gick till den nya vårdcentral som jag tillhör nu efter flytten. Jag berättade hur ont det gjorde, hur lite kraft jag har i handen m.m. och undrade om jag inte kunde få röntga för att se om det är artros eller inte. Jag fick en remiss direkt och i tisdags röntgade jag handen, de tog tre bilder. Idag ringde min läkare från vårdcentralen och informerade mig om att jag har artros. Det känns skönt att veta. Nu har jag fått medicin ARTROX som jag ska äta 2 tabl/dag i fyra veckor och därefter 1 tabl/dag. Ska ta dessa tabletter i två månader och sedan göra en utvärdering om det har gjort någon skillnad. Jag hoppas det, för skulle det bli värre och tabletterna inte hjälper är det bara operation som gäller. Har en arbetskamrat som har gjort en sådan operation och med väldigt bra resultat.
 
Nu när jag vet att jag har artros så ska jag försöka att träna så mycket det går, kanske kan det hjälpa till. Jag ska göra andra övningar än de jag fick göra från början.
 
Så håll tummarna att medicinen och övningarna ger resultat.
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-11-03 19:01:45

Hoppas att tabletterna hjälper.

Svar: Tack!
femgenerationeristhlm.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela